
In het onderwijs werken mensen die zich betrokken voelen bij hun leerlingen en zichverantwoordelijk voelen voor hun ontwikkeling. Ze zoeken naar gereedschap en ideeen op momenten dat ze vastlopen in de begeleiding van (een groep) leerlingen of ouders.
Dit boek gaat uit van de oplossingsgerichte manier van werken. Deze richt zich op hettoekomstbeeld van leerlingen, in plaats van op het verleden en de problemen die ze ondervinden dan wel veroorzaken. Hierbij is het de taak van de begeleider om de leerling in zijn kracht te helpen komen, door de leerling te benaderen als de expert van zijn eigen leven: niemand weet beter dan de leerling wat zijn dromen zijn en wat hem motiveert om die te verwezenlijken.
Oplossingsgericht werken met leerlingen laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zienhoe de begeleider of docent dit kan doen. Daarnaast worden concrete suggesties gegeven voor een effectieve begeleiding van leerlingen en/of ouders.
Het boek is geschreven voor begeleiders en docenten die leerlingen en/of ouders op eenoplossingsgerichte wijze willen begeleiden en helpen.
Jan Teggelaar is onderwijssocioloog en was jarenlang rector van een school voor voortgezetonderwijs. Hij heeft daarnaast meerdere gedragswetenschappelijke vervolgstudies afgerond.Hij heeft veel ervaring in het trainen en coachen van schoolleiders en docententeams.Hij heeft een eigen bureau voor advies, training en coaching.
Jose van den Bosch was jarenlang docent orthopedagogiek en studentbegeleider aan eenhogeschool. Zij heeft diverse gedragswetenschappelijke vervolgstudies afgerond en vanuitdiverse instellingen pedagogisch advies en begeleiding gegeven aan gezinnen met kinderenen aan uit huis geplaatste jongeren. Zij is actief als trainer/coach en partner bij Teggelaar Partners.
Teun Monster was jarenlang conrector in het voortgezet onderwijs. In die hoedanigheidwas hij onder meer verantwoordelijk voor het zorgteam leerlingbegeleiding. Hij volgde deafgelopen jaren verscheidene trainingen in oplossingsgericht werken.
Mogelijk niet beschikbaar